Tablice informacyjne i reklamy w planach poprawy dostępności przestrzeni publicznej. Jak informuje Jakub Madrjas na stronach www.transport-publiczny.pl: „Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju chce poprawić dostępność przestrzeni publicznej, w tym infrastruktury drogowej i kolejowej czy lotnisk. Na razie rozezna rynek ekspercki.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zaprosiło do składania ofert na opracowanie ekspertyzy dotyczącej opracowania wytycznych w zakresie zapewnienia dostępności przestrzeni publicznej. Chce przy tym wprowadzić w życie koncepcję „uniwersalnego projektowania”.
Jak podkreśla ministerstwo, to na razie procedura rozeznania rynku, a samo opracowanie ekspertyzy zostanie zlecone w II kwartale tego roku. Ekspertyza zostanie zamówiona w ramach projektu unijnego „Wzmocnienie potencjału legislacyjnego w obszarze procesu inwestycyjno-budowlanego – etap II” z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. […]
Jak czytamy, na podstawie ekspertyzy zostanie opracowany poradnik dla architektów, inżynierów, urbanistów, publicznych zamawiających (w tym gmin) oraz firm wykonawczych, który zostanie upubliczniony i rozpowszechniony przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w celu promowania konkretnych rozwiązań dotyczących dostępności jako elementu programu „Dostępność Plus – Przyjazna Polska”. […]
W zakresie obiektów, których będzie dotyczyć opracowanie wymienione są m.in. ciągi komunikacyjne (drogi, chodniki, ścieżki rowerowe), pokonywanie różnic wysokości w terenie, skrzyżowania z innymi drogami i liniami kolejowymi, przejścia dla pieszych, w tym przejścia nadziemne, przystanki komunikacji zbiorowej, dworce kolejowe, stacje metra, dworce autobusowe, lotniska, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa, znaki i sygnały drogowe, wysepki, stanowiska postojowe, parkingi, place manewrowe, urządzenia do pobierania opłat, tereny rekreacyjne i place zabaw, elementy małej architektury, elementy informacyjne ułatwiające orientację w przestrzeni punkty informacyjne, punkty obsługi pasażerów, tablice informacyjne i reklamy a nawet tymczasowa organizacja ruchu.
Dokument ma być też zgodny z podobnymi standardami opracowanymi dla obiektów budowlanych („Standardy dostępności budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami mając na uwadze koncepcję uniwersalnego projektowania – poradnik”) oraz przepisami prawa.
Wykonawca ma przekazać ministerstwu ostateczną wersję ekspertyzy nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia podpisania umowy. Korzystne będzie skrócenie tego czasu o dwa tygodnie. W skład zespołu projektowego muszę wejść m.in. autor publikacji z zakresu dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, projektanci z uprawnieniami w specjalności inżynieryjnej (jeden drogowej, jeden kolejowej) i architektonicznej, radca prawny lub adwokat oraz dwie osoby z doświadczeniem w reprezentowaniu interesów osób z niepełnosprawnościami.”
Tablice informacyjne i reklamy w planach poprawy dostępności przestrzeni publicznej w programie na stronach ministerstwa: www.miir.gov.pl/strony/zadania/dlaczego-dostepnosc/