Międzynarodowa nagroda Red Dot Award: Communication Design 2017 za system identyfikacji wizualnej Krakowa została przyznana krakowskiej agencji Opus B. Autorami koncepcji są Piotr Wiśniewski i Aleksandra Wiśniewska. Nagrody w konkursie Red Dot – uznawane za najważniejsze wyróżnienia w branży projektowania – stanowią gwarancję najwyższej jakości produktów i doskonałego wzornictwa, a specjaliści okrzyknęli je „Oscarami designu”. Prace zgłoszone do tegorocznej edycji konkursu oceniało jury, w którym zasiadło 24 niezależnych ekspertów związanych z designem, pochodzących z 11 krajów.
– Miasto tworzą ludzie: mieszkańcy, turyści, przedsiębiorcy – słowem: wszyscy użytkownicy przestrzeni miejskiej. A dzisiaj miasto to także marka, która ma za zadanie realizować cele komunikacyjne, strategiczne i biznesowe. Ma być silna, wyróżniająca, powinna odpowiadać na potrzeby i budzić emocje – mówi Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa.
Ta idea znalazła się u podstaw systemu identyfikacji wizualnej Krakowa. Nowy system to wspólny mianownik dla wszystkich działań komunikacyjno-promocyjnych miasta, realizowanych przez różnorodne jednostki organizacyjne. – Kraków jest miastem wielu znaczeń, za pomocą nowego systemu identyfikacji chcieliśmy ułożyć je w spójną narrację, w której pozostanie też miejsce na nowe historie. Realizujemy wiele działań budujących markę Kraków, tym bardziej cieszy fakt, że tak ważny dla nas projekt, został dostrzeżony i doceniony przez ekspertów branży design z całego świata – zaznacza Kantor. […]
Przypomnijmy, że nowy system identyfikacji wizualnej Krakowa został oparty na motywie mapy. Charakterystyczna miejska struktura, jako przewodni motyw graficzny pozwoliła na konsekwentną prezentację miasta z nowej perspektywy. Projektanci podkreślają, że motyw mapy jest bardzo pojemnym środkiem narracji. Symbole Krakowa stały się pretekstem do opowiadania miejskiej historii za pomocą alfabetu ikon, a rama ściśle porządkuje komunikację, wzmacnia przekaz i podkreśla liczbę przedsięwzięć realizowanych przez Kraków. Rolą chmury jest natomiast generowanie przestrzeni do dyskusji.
Wyzwaniem dla projektantów Opus B było stworzenie systemu, który jest konsekwentny i jednocześnie elastyczny. – Kraków posiada bogatą tradycję, jest nowoczesny i aspirujący, dlatego nowy system komunikacji wizualnej musi identyfikować się z miejscem, dla którego powstał. Powinien być elastyczny i prowokować do nowych ciekawych rozwiązań – tłumaczy Paweł Frej, Brand Design Director w Opus B. – Naszym celem było zaprojektowanie systemu, który ustala pewne ramy projektowe, dlatego stworzyliśmy zestaw czterech narzędzi: mapę, ikony, ramę oraz chmury – wyjaśnia.
Źródło i pełny artykuł: krakow.pl/aktualnosci
System identyfikacji wizualnej Krakowa red-dot.de